Кой замърсява повече околната среда? (втора част)
Преди време решихме да подготвим статия на една много нашумяла тема, която ставаше все по-интересна с бързото навлизане на електромобилите в нашето ежедневие. Днес, почти две години по-късно, ситуацията не е много по-различна, а защитниците на двигателите с вътрешно горене стават все по-агресивни в идеята си да представят колко “по-вредно” за околната среда е изработването на един електромобил и снабдяването му с електрическа енергия, която е произведена от ТЕЦ-ове, които също замърсяват въздуха.
Агресията е логична, предвид засилващите се тенденции за ограничаване на свободното движение на конвенционалните автомобили в централните части на големите градове и сериозният устреам на автомобилните концерни в разработката и производство на изцяло електрически и хибридни превозни средства.
Подтикнати от добре направеното анимирано видео на Mark Linthicum, което можете да видите в по-долу, решихме да направим втора част на статията, в която ще представим фактите, които Mark е посочил в своето видео.
Не особено известен факт е, че 70% от енергията на фосилните горива е на практика похабена и неусвоена, а това дори не е единственият проблем с двигателите с вътрешно горене. Производството на дизел или бензин също така изисква сериозна енергия, независимо дали говорим за електричество или гориво.
Един от начините за добив на нефт е чрез нефтени помпи, като само една подобна помпа има консумация от 9,960 kWh електрическо на месец. Такова количество електрическа енергия може да захранва Tesla Model 3 за пробег от 56,100 километра или почти три години, ако се има предвид проучване, което сочи, че средно американците изминават по 21,686 километра на година.
Според видеото в Америка има 435,000 нефтени помпи, които консумират 4.3 TWh енергия на месец. Това е достатъчно електричество за да бъдат захранени 15,164,100 електромобила за същия период.
Суровият нефт също идва от офшорни петролни платформи, които използват дизелови генератори за да го извлекат от земята. Позовавайки се на информация от Ipieca, тези генератори използват между 20 и 30 кубични метра дизел на ден. Това е еквивалентно на 20,000 - 30,000 литра гориво. Обърнато в електрическа енергия, това са 300 MWh, които са достатъчни за задвижването на Model 3 за 137,940 километра пробег или 6.4 години. В света има 1,470 офшорни петролни платформи, които общо консумират 13,23 TWh за месец.
Ако добавим тези стойности към 4.3 TWh от нефтените помпи, общата енергия може да захрани 61.5 милиона ЕПС за период от 30 дни. Не трябва да забравяме, че числата до тук са само за извличането на нефта от земята. Преди да бъде готов за използване от конвенционален автомобил с ДВГ е необходим транспорт и рафиниране, които също изискват допълнителна енергийна консумация и, разбира се, още замърсяване на околната среда.
От видеото научаваме също така, че в световен мащаб се рафинират по 100 милиона барела нефт на ден. Тези 15.9 милиарда литра трябва да бъдат нагрети до 427ºC за да бъде произведен бензин, дизел или други петролни продукти. Това несъмнено изисква голямо количество енергия.
Представете си, че всичката тази енергия е насочена директно към електрически автомобили. Всичките тези средства в производство на сонди, помпи, рафинерии, танкери и т.н. са инвестирани в чисти генератори на енергия. Тук не можем да сметнем, колко живота щяха да бъдат пощадени от дихателни проблеми.
Когато някой се опита да наложи мнение, че електромобилите са същите замърсители на околната среда, както автомобилите с двигател с вътрешно горене, покажете им видеото по-долу.
Източник: https://insideevs.com/