Моята количка

Общо
0 продукт продукта
0.00лв.
Продължи с пазаруването

Принадлежи ли бъдещето на електромобилите?

Принадлежи ли бъдещето на електромобилите?

Какво е бъдещето на автомобилната индустрия? Опитахме се да съберем и представим мнението на някои експерти в тази област. Оказа се, че вероятно в тази индустрия предстоят значителни промени, и по-конкретно - преминаване от дизелови и бензинови автомобили към електрически. Преминаването към електромобили не е само екосъобразна цел или амбиция, която ще помогне в борбата с промяната на климата. Това е бизнес реалността, според анализатори на този отрасъл.

“Не можете да спрете процеса на преминаване към електрически превозни средства (ЕПС) - той просто вече се случва.” казва Елмер Кадес, управляващ директор на консултантската компания AlixPartners. “Наблюдаваме невероятни ръстове, между 50 и 60 процента на глобално ниво.”

Според Том Мърфи, главен редактор в Wards Auto, който класира най-добрите двигатели в света, електрическите автомобили са “просто забавни за шофиране”. Илюстрира електромобилите, като “нинджи” заради тяхното бързо ускорение, и допълва: “Те са забавни, тихи и разполагат с невероятен въртящ момент.”

Според автомобилния журналист на Wall Street Journal, Дан Нейл, електромобилите “са толкова по-добри машини от машините, които заменят,” че потребителите биха могли да изберат да пенсионират конвенционалните автомобили, много преди края на техния жизнен цикъл. “Точно както с плазмените телевизори… Много плазмени телевизори не успяха да видят края на своя жизнен цикъл, преди да бъдат заменени от много по-евтините, но и много по-добри LCD екрани.”

Независимо от това, датата за преход от конвенционални към електрически автомобили продължава да е повод за спорове между много анализатори. Фелипе Муноз, глобален анализатор в Jato, очаква ЕПС да изпреварят по продажби автомобилите с ДВГ до 2030 година. Бил Висник, главен редактор в Society of Automotive Engineers не е чак толкова оптимистично настроен. Според него дизеловите ДВГ “няма да бъдат извадени от пазара в близко бъдеще.”

Мари Николс, която оглавява Калифорнийския съвет по въздушни ресурси, също е на мнение, че двигателите с вътрешно горене няма да си отидат скоро. “Не можем да ги превърнем в саксии или скулптури, така че си мисля, че ще се наложи направим необходимото за да продължат да съществуват.”

В крайна сметка, голяма част от аргументите се движат около точката, в която електрическите автомобили могат ефективно да се конкурират, по цена, с двигателя с вътрешно горене. Сам Абуелсамид, автомобилен анализатор в Navigant, казва: "Вероятно в средата на 2020-те години ще стане съпоставимо или по-евтино действително да се купува и управлява електромобил спрямо превозно средство с вътрешно горене."

От Volkswagen Group направиха една от най-големите инвестиции в производство, инфраструктура и развитие на електромобили спрямо който и да е автомобилен производител в света. През следващото десетилетие Volkswagen и неговите дъщерни дружества, включително Audi, Porsche и други, планират изграждането на милиони електромобили и ще инвестират още милиарди в инфраструктура за зареждане.

В интервю за USA Today, изпълнителният директор на Porsche за Северна Америка, Клаус Зелмер, казва, че бъдещето за всеки автомобилен производител е свързано с електрифициране, но той не каза, че всички автомобили ще бъдат електрифицирани. Това е изненадващо за изпълнителен директор на Porsche, чиито Taycan е едно от най-очакваните електрически превозни средства, които ще се появят догодина.

“Нека бъдем пределно ясни: ние вярваме, че ЕПС бързо ще станат неизменна част от американския автомобилен паркинг, но не и, че те напълно ще заменят автомобилите с двигател с вътрешно горене.” Според него, електромобилите, plug-in хибридите и конвенционалните автомобили ще бъдат все така на пазара и ще предлагат различно решение за различните обстоятелства и клиенти. 

Да чуеш, че изпълнителен директор на голям спортен производител, публично подкрепя електрическите превозни средства, е не само окуражително, но и показателно за всички останали автомобилни производители. 

Като заговорихме за автомобилни производители и техните планове, е хубаво да напомним, че през 2017 година от Volvo заявиха, че до 2019 година всеки един произведен от тях автомобил ще бъде снабден с електромотор. Година по-късно, през 2018 от Volvo добавиха, че плановете им също предвиждат до 2025 година 50% от продадените им автомобили да са напълно електрически. 

Това е значително по-голяма заявка от “ще притежава електромотор”, което може да означава всичко - от обикновен хибрид до plug-in хибрид или електромобил.

Хакан Самуелсон, президент и изпълнителен директор на Volvo Cars, направи изявление в Пекин Auto Show:

“Миналата година поехме ангажимент за електрификация в подготовка за ера отвъд двигател с вътрешно горене. Днес ние подсилваме и разширяваме този ангажимент на водещия световен пазар за електрически автомобили. Електрическото бъдеще на Китай е електрическото бъдеще на Volvo Cars.”

  • EV Point’s point - гледната точка на EV Point

Едва ли очаквате нашето мнение да е различно от подкрепа на бъдещето на електрическата мобилност. Всъщност ако трябва да сме искрени би било по-трудно, ако трябваше да сме в позицията да защитим конвенционалните автомобили - просто фактите ще са срещу нас. 

В някои страни, електромобилите навлизат с такъв темп, че все по-трудно се вижда как един бензинов или дизелов автомобил би намерил своя нов собственик. В световен мащаб нещата не стоят по този начин, но определено се наблюдават тенденции. Смятаме, че тези тенденции ще започнат да се усещат и в България. Няма спор, че страната ни, не е сред челните позиции по продажби, или дори просто по регистрирани ЕПС. Също няма спор, че зарядната инфраструктура има накъде да се развива. И все пак силно вярваме, че час по-скоро вятърът на промяната ще докара и при нас тези тенденции към бъдеще свързано с евтин и екологичен транспорт, по-чист въздух и по-тихи улици.