Пост пандемичните финансови мерки в Европа ще дадат тласък на електромобилите?

През последните години се забелязва сериозен ръст на продажбите на електрически превозни средства, като някои производители подхождат малко по-плахо и въвеждат хибридни версии на вече наложилите се модели, докато други много по-убедено вярват, че електрическата мобилност е бъдещето и са насочили всички сили в развитието на технологията. Истината е, че “зелено” мислещите хора започват все по-настоятелно да повдигат въпроси, чиито отговори дълго време са били избягвани от по-високите етажи на властта. Ситуацията обаче започна да се променя.
Правителствата на някои страни, по-конкретно в Европа, постепенно започнаха да налагат ограничения за автомобилите замърсяващи околната среда, като в много големи градове достъпът на коли с двигател с вътрешно горене в централните зони е ограничен. Някои от рестрикциите, които се очаква да бъдат въведени са представени в таблицата по-долу.
Принадлежи ли бъдещето на електромобилите? Това е въпрос, чийто отговор все по-силно клони към - да. Какви са последните доводи в тази насока? Green recovery alliance (алианс за зелено възстановяване).
Green recovery alliance
На 14 април беше създаден неофициален съюз в Европейския Парламент за зелено възстановяване на икономиката от пандемията COVID-19. Идеята е на френския центрист Паскал Канфин, който председателства комисията по околна среда и обществено здравеопазване на Европейския парламент. Освен от 79 личности от политическия спектрум, алиансът също така обединява социални групи, като 37 изпълнителни директори на частни компании, 28 бизнес асоциации, конфедерацията на европейските търговци, както и 7 мозъчни тръста.
Подписите на всички тези личности ги обединяват около план за пост пандемични финансови мерки насочени към стимулирането на борбата срещу климатичните промени и подпомагане на засегнатото биоразнообразие в Европа.
“Предстоят ни и други кризи подобни на COVID-19. Ние трябва да ускорим екологичния преход и когато моментът настъпи трябва да реинвестираме в икономиката, като развием правилните отрасли, които ще ни дадат дългосрочни ползи,” сподели Канфин.
“COVID-19 не премахна климатичната криза в която се намираме. Публичните средства, които отделните държави и Европа като цяло ще похарчат за възраждането на икономиката, трябва да са в унисон със Зелената Сделка,” добави той.
Съюзът няма за цел да реконструира цялата икономика из основи. През последните десет години нови технологии, като възобновяемата енергия, електрическата мобилност, агро-екологията и енергийната ефективност се развиха, което намали значително цената за екологична промяна от която се нуждаем, гласи текст от подписаното изявление.
“След финансовата криза през 2009 година, ние все още нямахме готовност да предложим финансово оправдани решения в зелена насока. Автомобилите с нулеви вредни емисии все още бяха прототипи, вятърните турбини струваха три пъти повече, оборудването за извличане на соларна енергия беше седем пъти по-скъпо спрямо сега,” се пише още в изявлението.
Подписалите се призовават за световен алианс от политици, бизнес лидери, търговски дружества, както и обществени групи и сдружения да подкрепят зелената идея след пандемията.
We are launching today at my initiative the European alliance for a green recovery with 180 ministers, MEPs, CEOs, NGOs & Trade Unions. We will come out of this historic crisis stronger : https://t.co/A3ArY0N3Zy#greenrecovery #Covid-19 https://t.co/GtCYIZwfim
— Pascal Canfin (@pcanfin) April 14, 2020
Подобен алианс със сигурност ще спомогне за налагането на електрическите превозни средства в Европа. През последните години се наблюдава сериозен ентусиазъм от страна на европейските автомобилни производители в тази насока. Политическата подкрепа, особено в момент на икономически рестарт ще е ключов фактор за по-бързото налагане на този тип превозни средства. В крайна сметка всички искаме по-чист въздух и по-тихи централни части на градовете.
Какво по-хубаво от това да насочим средствата за съживяване на икономиката в дългосрочни решения, които освен, финансово, са и екологично оправдани?