Решения за зареждане на електромобили внос от САЩ

- Основната разлика: Конекторите
Ето така изглеждат конекторите за AC зареждане:
- Тип 1 SAE J1772 - американски стандарт
ВАЖНО: Тип 1 (SAE J1772) контактът (гнездото от страната на колата) не разполага с механизъм за заключване на щепсела към електромобила, както е при Тип 2 стандарта. За да предпазите щепсела от изваждане от контакта, можете да изпозлвате малък катинар, който се монтира на бутона на щепсела, предотвратявайки неговото натискане.
- Тип 2 (Mennekes) - Eвропейски стандарт
Конекторът Тип 2 е най-широко разпространен в Европа, тъй като след 2018 година всички автомобили произведени за европейския пазар, трябва да бъдат задължително обордувани с този куплунг. За разлика от Тип 1, този конектор може да се използва както за монофазно, така и за трифазно зареждане, с максимална мощност до 22 kW. Някой от по-старите модели на Тесла, които са произведени за Европа, са оборудвани единствено с Type 2 контакт за зареждане, който е модифициран и може да се използва както за AC, така и за DC зарядни станции. Другата разлика с Type 1 е, че корпусът на Тип 2 има отвори за заключване и при свързване с електромобила, конекторът се заключва както откъм станцията, така и от страна на електромобила. Това предлага на собствениците допълнителна сигурност, че никой няма да им извади кабела по време на зареждане и ще го предпази от кражба.
- Конектор Tesla US (NACS - North American Charging Standard)
Tesla от своя страна разполагат със собствен уникален конектор за Северна Америка, докато моделите произведени за европейския пазар са снабдени с конектор Type 2 или CCS2 Combo.
Този тип конектор е разработен от Тесла още преди 2012 година и се използва във всички модели на марката Model S, Model X, Model 3 и Model Y, които се продават на американския пазар. През 2021 Тесла модифицира конектора и му дава името NACS, а през 2022 отваря стандарта за всички останали производители на електрически превозни средства, а производителят на електронни компоненти Volex получава лиценз за производството на конектора.
Вече няколко големи автомобилни производителя в САЩ обявиха намерението си да сменят сегашния куплунг CCS1 с NACS, някои от тях са: General Motors (GM), Ford, Volvo, Polestar, Mercedes-Benz, Honda and Acura и др. Това означава, че след време голяма част от автомобилите внос от северна Америка ще бъдат оборудвани с NACS конектор и ще имат нужда от адаптер NACS към Type 2, за да могат да зареждат в Европа.
Някои от големите оператори на зарядна инфраструктура в САЩ също взеха решение да обордуват зарядните станции в мрежата си с NACS конектор, за да може да бъде по-достъпна за повече автомобили. Също така самият конектор е по-компактен и предлага възможност за зареждане с голяма мощност.
Разликите в електропреносната мрежа и напрежението:
Електропреносната система за домакинствата в Северна Америка е устроена предимно от две фази (L1 и L2) по 120 V AC, които ползват обща неутрала N. Някои малки консуматори като осветление, електроуреди използват само едната фаза 120 V, докато други с по-голямо потребление използват двете фази с общо междуфазово напрежение 240 V. Някои американски електромобили могат да зареждат до 48 ампера при 240 V AC, което е 11, 5 kW. Трябва да се обърне внимание, че тук става въпрос за междуфазово напрежение на две фази по 120 волта, защото много често клиенти не са разбрали и свързват две фази по 240 V, което води до повреда в електрониката на зарядното.
Решение
След бързото запознаване с видовете конектори на двата континента, нека видим какви са решенията за зареждане при някои от по-често внасяните електромобили от САЩ в Европа, като Chevrolet Bolt, Fiat 500e, BMW i3, Hyundai Kona/ Ioniq, Kia EV6, Porsche Taycan, Mercedes EQE/ EQS, Tesla Model S, Tesla Model 3 и също така някои плъгин хибриди - BMW 530e и Audi A3 e-tron.
Например, електромобилът Chevrolet Bolt EV е предназначен единствено за американския пазар, което означава, че е оборудван с конектор Type 1 (американски стандарт). В Европа почти всички публични зарядни станции разполагат с конектор Type 2/ CCS2, който е европейски стандарт. Въпреки че е малко вероятно някой да внесе електромобил, без да е информиран за тези различия, възниква въпросът: Какви са възможните решения за тази ситуация?
Публичните AC зарядни станции се различават по това дали имат вграден кабел или предлагат само контакт за свързване. Тези два основни типа станции изискват различни подходи при зареждане, особено при внос на електромобили от САЩ или Канада.
Зарядните станции с вграден кабел имат предварително инсталиран кабел с Type 2 конектор. Те са лесни за използване – просто паркирате автомобила и свързвате вградения кабел към електромобила. Ако колата Ви е внесена от САЩ или Канада обаче, и използва Type 1 конектор, ще Ви е необходим адаптер Type 2 към Type 1, за да направите връзката между кабела на станцията и буксата на Вашето превозно средство.
Вторият вид зарядни станции са тези, които имат само контакт (Socket), без вграден кабел за зареждане. Вместо това, осигуряват само Type 2 контакт, към който трябва да свържете собствения си кабел. В този случай, ако Вашият електромобил е с Type 1 конектор, ще ви е необходим монофазен кабел Type 2 към Type 1. Кабелът ще свърже станцията с Вашия автомобил, като единият край ще бъде Type 2 (за станцията), а другият – Type 1 (за автомобила).
Разполагайки с подходящ адаптер и кабел за зареждане, всеки собственик на автомобил, внос от САЩ и Канада, ще може спокойно и безпроблемно да зарежда своя електромобил или plug-in хибрид от най-разпространените AC станции в цяла Европа.
ВАЖНО: Трябва да се вземе предвид, че по стандарт Тип 1 конекторът разполага със следните пинове L1, N/ L2, PE, CP и PP. Тъй като в САЩ не е разпространена трифазната мрежа и напрежението е по-ниско (110 V), за да се постигне по-голяма мощност на зареждане е възможно да се използва двуфазно зареждане между L1 и L2, както и монофазно зареждане с по-голям ток около 40-45 А. В Европа обаче зарядните станции позволяват максимално зареждане до 32 А и изискват да има неутрална линия, следователно зареждането на автомобили с Тип 1 е монофазно с максимална мощност до 7,4 kW. Дори и автомобилът Ви да е с по-мощно бордово зарядно устройство (On-board charger), в европейската мрежа ще можете да зареждане единствено от първа фаза L1 и то до 7,4 kW.
СЪВЕТ: Ако вече разполагате със зарядна станция за електромобили, която е произведена за американския пазар и ако прочетете в ръководствто за монтаж, че може да свържете на мястото на N (наутралната линия) втори фазов проводник L2 - не го правете в никакъв случай! Това е предвидено за американската мрежа, която е на 110 V и при свързване на L1 и L2, максималното напрежение трябва да е 220 V. Но в Европа напрежението е 220 V, следователно ще захраните зарядната станция с 400 V между L1 и N/ L2, което ще доведе до повреди в електрониката на устройството, които не подлежат на ремонт. Често сме срещали такива проблеми, най-вече с оригиналните зарядни устройства на Tesla или Webasto. Зарядните станции трябва да се инсталират от квалифициран електротехник и да се спазват внимателно инструкциите за монтаж и настройка.
Електромобили Tesla, внос от САЩ и Канда: Как се осъществява зареждането?
Друга разлика е зарядното устройство
При покупка на електромобил, внос от САЩ, ще ви трябва различно зарядно устройство за зареждане у дома. Повечето кабели от Шуко към Тип 1 работят на 120 V, което означава, че не могат да бъдат свързани директно към стандартния европейски контакт, който е с напрежение 240 V. За да зареждате от обикновен домакински контакт, ще трябва да използвате зарядно устройство, което позволява работа на 240 V – такова, което свързва Шуко контакт с конектор Тип 1. Някои клиенти прибягват до друго решение - да използват преобразуватели от 240 V на 120 V, но това не си заслужава, защото създава предпоставки за проблеми, не е много удобен и надежден начин за ежедневно зареждане в домашни условия, а и не спестява никакви средства. Най-правилният вариант е да се закупи фабрично произведено устройство, което може да работи и на 240 V. За самото бордово зарядно устройство, както и за батерията няма никакви проблеми, че са свързани към мрежда от 240 V.
По-бързо зареждане - до 7.4 kW може да бъде постигнато при наличие на CEE индустриален контакт (240 V / 32 A) и използване на зарядно устройство - CEE индустриален към Тип 1. Както вече споменахме, бордовите зарядни устройства на електромобилите предназначени за САЩ са монофазни и позволяват максимално зареждане до 32 А (7,4 kW).
Какви са решенията при зареждане на бързозарядна DC станция?
При бързо DC зареждане в САЩ има три основни вида конектори - CHAdeMO, CCS Combo 1 и вече споменатият Tesla US конектор. В Европа има станции с CHAdeMO конектори, но CCS Combo 1 и Tesla US не се срещат, за сметка на най-масовия CCS Combo 2 конектор.
- Конектор CCS Combo 1 (Стандарт Северна Америка САЩ/ Канада)
- Конектор CCS Combo 2 (Европейски стандарт)
- Конектор CHAdeMO
Добрата новина е, че комуникационният протокол при стандарта CCS1 е същият като при европейския CCS2, единствената разлика е във формата на конектора и в заключването към електромобила.
За да може да използвате бързозарядни станции в Европа, ще ви е необходим преходник CCS2 към CCS1, който ще позволи свързването на американския автомобил към европейската инфраструктура. Адаптерите са широко достъпни на пазара и са едно от най-практичните решения за собствениците на електромобили, които искат да използват CCS1 стандарти за зареждане в Европа. Най-добрият вариант е закупуването именно на такъв комбиниран преходник, който осигурява зареждане както от зарядни станции с променлив AC ток, така и от DC зарядни станции.
ВАЖНО: Имайте предвид, че максималният ток на зареждане с такъв преходник за DC зарядни станции е ограничен до 250 А, което означава че ако батерията на електромобила Ви е с 400 V архитектура, ще зареждате с максимум до 90-100 kW мощност, в зависимост и от максималната мощност на бързо зарядната станция. Ако сте собственик на електромобил, чиято батерия е с работно напрежение 800 V (Hyndai Ioniq, Kia EV6, Porsche Taycan и др.) то макс. мощност на зареждане с такъв адаптер ще бъде около 200 kW. Алтернативен вариант е подмяна на цялата зарядна система от американска към европейска, но тази процедура отново е свързана със солидни разходи.
При Tesla, нещата отново стоят по различен начин. За да зареждате вашата Tesla на бързо зарядни станции има два варианта - адаптер от CHAdeMO към Tesla US конектор, който ще ви позволи да свържете електромобила към зарядни станции с CHAdeMO конектор или преходник от CCS2 към Tesla US/ NACS конектор. Лошото в тази ситуация е, че стандартът CHAdeMO позволява зареждане с максимална мощност до 60 kW и през последните години стандартът не се използва от много автомобилни производители, което доведе то намаляване на броя на зарядните станции с този тип конектор.
Има ли смисъл от трифазна зарядна станция?
Както вече по-горе обяснихме, американските коли не разполгат с трифазно бордово зарядно устройство и в Европа могат да се зареждат единствено в монофазна мрежа. Това обаче не им пречи да бъдат свързани към трифазна AC зарядна станция, която позволява зареждане до 22 kW. Много често клиентите са в дилема дали да си закупят монофазна или трифазна зарядна станция.
Домашните зарядни станции обикновено се монтират на стената и са наричани уолбокс (wallbox).