Как мобилните приложения могат да направят зареждането по-лесно?
Зареждането на електрическите превозни средства винаги е била тема, която създава много въпроси, а от решаването им зависи и по-бързото адаптиране на голямата маса към този тип мобилност.
Съвместна брейнсторм сесия, организирана от EVBox и ChargePoint през 2019 година, целяща да открие как процесът по зареждането на един електромобил може да се подобри, ни дава представа за нуждите на шофьорите и как всъщност мобилните приложения помагат на електромобилите. Към днешна дата можем да заявим, че тези нужди до голяма степен са задоволени от разработчиците на софтуер и апликации.
Резервация на зарядна станция
Опцията за резервация е страхотна услуга, от която с удоволствие се възползваме когато искаме да отидем на кино, ресторант или хотел. Възможността да запазим дадена зарядна станция и да сме сигурни, че ще заредим веднага от нея когато пристигнем също звучи страхотно.
В момента има много мобилни апликации, които дават информация за локацията на зарядните точки във всяка страна, но малка част от зареждачките са свързани към приложението и на практика дават възможност за резервация.
Като се има предвид, че по-голямата част от зарядните станции са на по-малко от 10 години и възможностите им за дистанционна комуникация и контрол, трябва да насочим повече проблема към осигуряването на свободен достъп до тази функция от страна на операторите. Осъществяването на целта е важна за всички - по-удобно зареждане и повече електромобили по пътищата.
Универсален метод за плащане
Както споменахме, зарядната инфраструктура е сравнително млада и за щастие снабдена с нови софтуерни решения. Благодарение на интелигентните станции всеки може да осъществи зареждане и плащане през своя смартфон.
Трудността тук идва от големия брой мобилни приложения, като отделните станции изискват конкретна апликация за да могат да се стартират или да се извърши плащане през телефона. На практика ако редовно зареждате от различни оператори може да ви се наложи да изтеглите 5-6 приложения за да зареждате от отделните станции.
Решението тук е сходно както при първа точка - изисква се свободен достъп до комуникационния протокол на станциите за разработчиците на софтуер, като по този начин всеки клиент ще може да избере най-удобното и практично за него приложение, което да използва за всяка една станция. На глобално ниво това звучи като трудна задача, но наченки за развитие в тази посока на национално ниво са причина за оптимизъм.
Рейтингова система за всяка локация
Във все по-обвързаното ни с интернет ежедневие сме свикнали да разбираме за надеждността на дадена услуга или продукт посредством отзиви или рейтинг в даден сайт или социална мрежа. Зарядните станции не правят разлика, като тук можем да се похвалим, че това изискване е масово изпълнено от водещите апликации за зареждане.
Освен рейтингова система, в някои приложения, като PlugShare, всеки свободно може да даде отзив за актуалното състояние на зарядната точка, да изрази похвала или да посочи недостатък. По този начин собствениците на локацията получават важна обратна връзка, а други потребители, които се колебаят дали да заредят на конкретното място разбират за важни специфики или научават допълнителни указания за достигането до станцията.
Връзка - електромобил / App
Някои апликации имат опцията да бъде въведена марката и модела на ЕПС. По този начин приложението винаги търси зарядни точки, които са съвместими и позволяват зареждане на конкретното превозно средство от тях.
Но колко по-удобно би било, ако софтуерът бъде свързан директно с електромобила и получава информация в реално време за нивото на батерията например? Така няма да се налага да смятате дали зарядът ще ви стигне до дадена станция, а също така ще престанете да правите и изчисления преди всяко по-дълго пътуване - къде да спрете да заредите и колко време да останете на дадена локация. Това улеснение със сигурност ще повиши увереността на шофьорите преди да тръгнат на дълъг път.