Ще засегнат ли цените на петрола и колебанията след пандемията продажбите на електромобили?
Може ли икономическият спад, предизвикан от пандемията COVID-19, да засегне по-сериозно продажбите на електрически превозни средства?
Според един от многото доклади, това ще се случи. Изследователската фирма Wood Mackenzie публикува изводите направени от научни изследвания миналата сряда, като прогнозира, че глобалните продажби на електрически превозни средства могат да спаднат с цели 43 процента през 2020 г. Изследванията на фирмата за продажби на ЕПС сочат спад от 2,2 милиона през 2019 г. до едва 1,3 милиона за 2020 г. Въпреки че според данните се очаква Китай да успее да догони нивата от 2019 г. до този ноември, предвижданията не са толкова розови за САЩ, където се очаква търсенето да спадне с поне 30%.
Wood Mackenzie подчерта, че 2020 г. не е започнала с тази тенденция, която вече наблюдаваме. Според нейните данни, продажбите на ЕПС в Европа са се увеличили със 121% през януари на фона на 7% спад за целия пазар. Тази тенденция продължи и през февруари, но затихна към края на първото тримесечие. Тези констатации показват също, че има много потребители, които изчакват за да видят какви ще са последиците от настоящата икономическа ситуация. За повечето нови купувачи това е първи автомобил с тази технология. Несигурността и страхът, породени от извънредната ситуация, направиха потребителите по-малко склонни да се насочат към този нов вид автомобили.
Това със сигурност не помага на повечето електромобили, които очаквахме да се появят по улиците тази година. Редица автомобилни производители представиха електрически модели, които ще бъдат пуснати по-късно тази година или някъде през 2021 г. Ford Mustang Mach-E , например, няма да се предлага до самия край на годината, а следващото поколение ЕПС на GM ще бъдат пуснати най-рано през края на 2021 г.. Rivian също даде индикация за забавяне на горещо очакваните електрически камиони.
Много от производителите обаче, вече показаха сериозен интерес към технологията и инвестираха милиарди в производство. От Ройтерс обобщиха този ангажимент за общо 300 милиарда долара през следващите пет до десет години. Тъй като много производствени планове за ЕПС вече са “заключени” в САЩ, би било катастрофално за самите производители да преструктурират планове за развитие в този момент, но обхватът и продължителността на икономическия спад породен от COVID-19 са големите неизвестни, които търсят своят отговор.
Друга актуална тема е поевтиняването на горивата. Много хора свързват поевтиняването на горивата с намаляване на продажбата на електрически превозни средства, но експертите отхвърлят такава зависимост. Едно нещо, което по-скоро би повлияло пазара, поне в САЩ, е нововъведеният закон от администрацията на Тръмп lowered fleet fuel economy rule, за който има много хипотези.