Решения за зареждане на електромобили внос от САЩ
- Основната разлика: Конекторите
Ето така изглеждат конекторите за AC зареждане:
- Тип 1 SAE J1772 - американски стандарт
ВАЖНО: Тип 1 (SAE J1772) контактът (гнездото от страната на колата) не разполага с механизъм за заключване на щепсела към електромобила, както е при Тип 2 стандарта. За да предпазите щепсела от изваждане от контакта, можете да изпозлвате малък катинар, който се монтира на бутона на щепсела, предотвратявайки неговото натискане.
- Тип 2 (Mennekes) - Eвропейски стандарт
Конекторът Тип 2 е най-широко разпространен в Европа, тъй като след 2018 година всички автомобили произведени за европейския пазар, трябва да бъдат задължително обордувани с този куплунг. За разлика от Тип 1, този конектор може да се използва както за монофазно, така и за трифазно зареждане, с максимална мощност до 22 kW. Някой от по-старите модели на Тесла, които са произведени за Европа, са оборудвани единствено с Type 2 контакт за зареждане, който е модифициран и може да се използва както за AC, така и за DC зарядни станции. Другата разлика с Type 1 е, че корпусът на Тип 2 има отвори за заключване и при свързване с електромобила, конекторът се заключва както откъм станцията, така и от страна на електромобила. Това предлага на собствениците допълнителна сигурност, че никой няма да им извади кабела по време на зареждане и ще го предпази от кражба.
- Конектор Tesla US (NACS - North American Charging Standard)
Tesla от своя страна разполагат със собствен уникален конектор за Северна Америка, докато моделите произведени за европейския пазар са снабдени с конектор Type 2 или CCS2 Combo.
Този тип конектор е разработен от Тесла още преди 2012 година и се използва във всички модели на марката Model S, Model X, Model 3 и Model Y, които се продават на американския пазар. През 2021 Тесла модифицира конектора и му дава името NACS, а през 2022 отваря стандарта за всички останали производители на електрически превозни средства, а производителят на електронни компоненти Volex получава лиценз за производството на конектора.
Вече няколко големи автомобилни производителя в САЩ обявиха намерението си да сменят сегашния куплунг CCS1 с NACS, някои от тях са: General Motors (GM), Ford, Volvo, Polestar, Mercedes-Benz, Honda and Acura и др. Това означава, че след време голяма част от автомобилите внос от северна Америка ще бъдат оборудвани с NACS конектор и ще имат нужда от адаптер NACS към Type 2, за да могат да зареждат в Европа.
Някои от големите оператори на зарядна инфраструктура в САЩ също взеха решение да обордуват зарядните станции в мрежата си с NACS конектор, за да може да бъде по-достъпна за повече автомобили. Също така самият конектор е по-компактен и предлага възможност за зареждане с голяма мощност.
Разликите в електропреносната мрежа и напрежението:
Електропреносната система за домакинствата в Северна Америка е устроена предимно от две фази (L1 и L2) по 120 V AC, които ползват обща неутрала N. Някои малки консуматори като осветление, електроуреди използват само едната фаза 120 V, докато други с по-голямо потребление използват двете фази с общо междуфазово напрежение 240 V. Някои американски електромобили могат да зареждат до 48 ампера при 240 V AC, което е 11, 5 kW. Трябва да се обърне внимание, че тук става въпрос за междуфазово напрежение на две фази по 120 волта, защото много често клиенти не са разбрали и свързват две фази по 240 V, което води до повреда в електрониката на зарядното.
Решение
След бързото запознаване с видовете конектори на двата континента, нека видим какви са решенията за зареждане при някои от по-често внасяните електромобили от САЩ в Европа, като Chevrolet Bolt, Fiat 500e, BMW i3, Hyundai Kona/ Ioniq, Kia EV6, Porsche Taycan, Mercedes EQE/ EQS, Tesla Model S, Tesla Model 3 и също така някои плъгин хибриди - BMW 530e и Audi A3 e-tron.
ВАЖНО: Трябва да се вземе предвид, че по стандарт Тип 1 конекторът разполага със следните пинове L1, N/ L2, PE, CP и PP. Тъй като в САЩ не е разпространена трифазната мрежа и напрежението е по-ниско (110 V), за да се постигне по-голяма мощност на зареждане е възможно да се използва двуфазно зареждане между L1 и L2, както и монофазно зареждане с по-голям ток около 40-45 А. В Европа обаче зарядните станции позволяват максимално зареждане до 32 А и изискват да има неутрална линия, следователно зареждането на автомобили с Тип 1 е монофазно с максимална мощност до 7,4 kW. Дори и автомобилът Ви да е с по-мощно бордово зарядно устройство (On-board charger), в европейската мрежа ще можете да зареждане единствено от първа фаза L1 и то до 7,4 kW.
СЪВЕТ: Ако вече разполагате със зарядна станция за електромобили, която е произведена за американския пазар и ако прочетете в ръководствто за монтаж, че може да свържете на мястото на N (наутралната линия) втори фазов проводник L2 - не го правете в никакъв случай! Това е предвидено за американската мрежа, която е на 110 V и при свързване на L1 и L2, максималното напрежение трябва да е 220 V. Но в Европа напрежението е 220 V, следователно ще захраните зарядната станция с 400 V между L1 и N/ L2, което ще доведе до повреди в електрониката на устройството, които не подлежат на ремонт. Често сме срещали такива проблеми, най-вече с оригиналните зарядни устройства на Tesla или Webasto. Зарядните станции трябва да се инсталират от квалифициран електротехник и да се спазват внимателно инструкциите за монтаж и настройка.
Електромобили Tesla, внос от САЩ и Канда: Как се осъществява зареждането?
Друга разлика е зарядното устройство
При покупка на електромобил, внос от САЩ, ще ви трябва различно зарядно устройство за зареждане у дома. Повечето кабели от Шуко към Тип 1 работят на 120 V, което означава, че не могат да бъдат свързани директно към стандартния европейски контакт, който е с напрежение 240 V. За да зареждате от обикновен домакински контакт, ще трябва да използвате зарядно устройство, което позволява работа на 240 V – такова, което свързва Шуко контакт с конектор Тип 1. Някои клиенти прибягват до друго решение - да използват преобразуватели от 240 V на 120 V, но това не си заслужава, защото създава предпоставки за проблеми, не е много удобен и надежден начин за ежедневно зареждане в домашни условия, а и не спестява никакви средства. Най-правилният вариант е да се закупи фабрично произведено устройство, което може да работи и на 240 V. За самото бордово зарядно устройство, както и за батерията няма никакви проблеми, че са свързани към мрежда от 240 V.
По-бързо зареждане - до 7.4 kW може да бъде постигнато при наличие на CEE индустриален контакт (240 V / 32 A) и използване на зарядно устройство - CEE индустриален към Тип 1. Както вече споменахме, бордовите зарядни устройства на електромобилите предназначени за САЩ са монофазни и позволяват максимално зареждане до 32 А (7,4 kW).
Какви са решенията при зареждане на бързозарядна DC станция?
При бързо DC зареждане в САЩ има три основни вида конектори - CHAdeMO, CCS Combo 1 и вече споменатият Tesla US конектор. В Европа има станции с CHAdeMO конектори, но CCS Combo 1 и Tesla US не се срещат, за сметка на най-масовия CCS Combo 2 конектор.
- Конектор CCS Combo 1 (Стандарт Северна Америка САЩ/ Канада)
- Конектор CCS Combo 2 (Европейски стандарт)
- Конектор CHAdeMO
Добрата новина е, че комуникационният протокол при стандарта CCS1 е същият като при европейския CCS2, единствената разлика е във формата на конектора и в заключването към електромобила.
За да може да използвате бързозарядни станции в Европа, ще ви е необходим преходник CCS2 към CCS1, който ще позволи свързването на американския автомобил към европейската инфраструктура. Адаптерите са широко достъпни на пазара и са едно от най-практичните решения за собствениците на електромобили, които искат да използват CCS1 стандарти за зареждане в Европа. Най-добрият вариант е закупуването именно на такъв комбиниран преходник, който осигурява зареждане както от зарядни станции с променлив AC ток, така и от DC зарядни станции.
ВАЖНО: Имайте предвид, че максималният ток на зареждане с такъв преходник за DC зарядни станции е ограничен до 250 А, което означава че ако батерията на електромобила Ви е с 400 V архитектура, ще зареждате с максимум до 90-100 kW мощност, в зависимост и от максималната мощност на бързо зарядната станция. Ако сте собственик на електромобил, чиято батерия е с работно напрежение 800 V (Hyndai Ioniq, Kia EV6, Porsche Taycan и др.) то макс. мощност на зареждане с такъв адаптер ще бъде около 200 kW. Алтернативен вариант е подмяна на цялата зарядна система от американска към европейска, но тази процедура отново е свързана със солидни разходи.
При Tesla, нещата отново стоят по различен начин. За да зареждате вашата Tesla на бързо зарядни станции има два варианта - адаптер от CHAdeMO към Tesla US конектор, който ще ви позволи да свържете електромобила към зарядни станции с CHAdeMO конектор или преходник от CCS2 към Tesla US/ NACS конектор. Лошото в тази ситуация е, че стандартът CHAdeMO позволява зареждане с максимална мощност до 60 kW и през последните години стандартът не се използва от много автомобилни производители, което доведе то намаляване на броя на зарядните станции с този тип конектор.
Има ли смисъл от трифазна зарядна станция?
Както вече по-горе обяснихме, американските коли не разполгат с трифазно бордово зарядно устройство и в Европа могат да се зареждат единствено в монофазна мрежа. Това обаче не им пречи да бъдат свързани към трифазна AC зарядна станция, която позволява зареждане до 22 kW. Много често клиентите са в дилема дали да си закупят монофазна или трифазна зарядна станция.
Домашните зарядни станции обикновено се монтират на стената и са наричани уолбокс (wallbox).