Моята количка

Общо
0 продукт продуктa
0.00лв.
Продължи с пазаруването

Решения за зареждане на електромобили внос от САЩ

Решения за зареждане на електромобили внос от САЩ

Европейският пазар на електромобили е един от най-бързо развиващите се в световен мащаб. Със страни отличници в това отношение, като Норвегия, и все по-ангажирани автомобилни производители базирани на стария континент, тенденциите изглежда ще се запазят. 

Ставащите обаче все по-масови електрически превозни средства, започват да придобиват славата на не чак толкова недостъпни возила от финансова гледна точка. След първоначалното навлизане на по-скъпи модели, днес производителите са в надпревара за предлагане на технологията на по-ниска цена. Всъщност цената е толкова важна, че дори вече наблюдаваме засилен внос на електромобили предназначени за американския пазар в Европа, именно заради по-ниската цена. 

И макар подобен ход да е финансово оправдан, потребителите трябва да са наясно, че електрическите превозни средства предназначени за Америка и Канада имат някои различия свързани основно със зареждането. Какви са те?

 - Основната разлика - конекторите

Електромобилите произведени за европейския и американския пазар се различават по вида AC конектор с който разполагат. Разликата идва от различните стандарти за безопасност на двата континента. В САЩ стандартът е така нареченият J1772, а в Европа - IEC 61851. По-често срещаното и използвано наименование на конекторите покриващи J1772 е Type 1 (Тип 1), а при европейския стандарт IEC 61851 е Type 2 (Тип 2).

Ето така изглеждат двата вида конектори:

Тип 1 - американски стандарт

 

Тип 2 - европейски стандарт

Tesla от своя страна разполагат със собствен уникален конектор за Северна Америка, докато моделите произведени за европейския пазар са снабдени с конектор от втори тип.

Конектор Tesla US

Решение

След бързото запознаване с видовете конектори на двата континента, нека видим какви са решенията за зареждане при някои от по-често внасяните електромобили от САЩ в Европа, като Chevrolet Bolt, Fiat 500e, BMW i3, Tesla Model S, Tesla Model 3 и също така някои плъгин хибриди - BMW 530e и Audi A3 e-tron.

Chevrolet Bolt EV е предназначен единствено за американския пазар, което както вече уточнихме означава, че е снабден с конектор Тип 1. При внос в Европа, собственикът на електромобила ще направи своите първи километри с новото си возило и ще стигне до момента в който ще трябва да зареди батерията. Когато обаче отиде на публична станция за AC зареждане ще забележи, че конекторът на станцията е съвсем различен от този на електромобила. Почти всяка публична станция в Европа е снабдена с конектор Тип 2. Разбира се, съмняваме се, че може да се стигне до внос на електромобил без да се уточни тази специфика в зареждането, но какви са опциите пред човек в тази ситуация?

Решението е много просто. На пазара има адаптери от Тип 1 към Тип 2. Използването на подобен преходник ще позволи свързването на електромобил с вход за зареждане от Тип 1 към зарядна станция с Тип 2. Друг вариант, пред собствениците на подобни електромобили и плъгин хибриди е използването на монофазен кабел Тип 2 към Тип 1. Кабелът трябва да е монофазен, защото всички електромобили и плъгин хибриди произведени за американския пазар са с бордово зарядно, което позволява монофазно зареждане до 7.4 kW. По този начин напълно спокойно може да бъде зареден електромобил или плъгин хибрид от най-разпространените AC станции в Европа.

При внос на електромобил Tesla в Европа нещата стоят по малко по-различен начин. Електромобилите с тази марка се продават с адаптер Тип 1 към Tesla US конектор в САЩ, който позволява свързването на превозното средство към кабел с конектор от Тип 1 и съответно към станция с подобен контакт. При внос на Tesla в Европа много често се случва този адаптер да липсва, което води до нуждата от неговото закупуване. След като се сдобиете с този преходник, просто трябва да свържете кабел от Тип 2 към Тип 1 към преходника и да стартирате зареждането. Друг по-лесен вариант е закупуването на преходник от Тип 2 към Tesla US конектор, но за съжаление към момента неговото производство е преустановено.

Друга разлика е зарядното устройство

При покупка на електромобил от САЩ ще се наложи и използването на различно устройство за зареждане от вкъщи. Голяма част от кабелите Шуко към Тип 1 работят на 110 V, което означава, че не могат да бъдат свързани към масовия европейски контакт, който е с напрежение от 240 V. За зареждане директно от стандартен контакт се налага използването на зарядно устройство - контакт Шуко към конектор Тип 1, което позволява работно напрежение от 240 V. По-бързо зареждане - до 7.4 kW може да бъде постигнато при наличие на CEE индустриален контакт (240 V / 32 A) и използване на зарядно устройство - CEE индустриален към Тип 1. Както вече споменахме, бордовите зарядни устройства на електромобилите предназначени за САЩ са монофазни и позволяват максимално зареждане до 32 А (7,4 kW).

Какви са решенията при зареждане на бързозарядна DC станция?

При бързо DC зареждане в САЩ има три основни вида конектори - CHAdeMO, CCS Combo 1 и вече споменатият Tesla US конектор. В Европа има станции с CHAdeMO конектори, но CCS Combo 1 и Tesla US не се срещат, за сметка на най-масовия CCS Combo 2 конектор

 - Конектор CCS Combo 1

 - Конектор CCS Combo 2

 - Конектор CHAdeMO

Това означава, че ако желаете да внесете BMW i3 от САЩ, което е снабдено с CCS Combo 1 ще трябва да потърсите преходник от CCS Combo 1 към CCS Combo 2, който е на цена в порядъка на 1000 евро. Алтернативен вариант е подмяна на цялата зарядна система от американска към европейска, но тази процедура отново е свързана със солидни разходи. Ако електромобилът ви разполага с CHAdeMO контакт, то няма да имате подобни проблеми.

При Tesla, нещата отново стоят по различен начин. За да зареждате бързо вашата Tesla, се нуждаете от адаптер от CHAdeMO към Tesla US конектор, който ще ви позволи да свържете електромобила към зарядни станции с CHAdeMO конектор. Лошото в тази ситуация е, че стандартът CHAdeMO позволява зареждане с максимална мощност до 60 kW и ако свържете колата към зарядна станция с мощност 100 kW например, вие ще зареждате само с мощност от 60 kW. Друг недостатък е, че електромобилите Tesla предназначени за американския пазар не могат да зареждат на Supercharger станциите на компанията в Европа, защото те са снабдени с CCS Combo 2 конектор.

Сайтът използва "бисквитки". Научи повече
Приемам (затвори)
Сайтът използва "бисквитки". Научи повече
Приемам (затвори)