Моята количка

Общо
0 продукт продукта
0.00лв.
Продължи с пазаруването

Вреди ли на батерията зареждането от бърза DC станция?

Вреди ли на батерията зареждането от бърза DC станция?

Според официалния сайт на Kia Motors, “Честото използване на бързозарядна DC станция може да повлияе негативно на представянето и издръжливостта на батерията, поради което Kia препоръчва минимизиране на използването на подобни станции”. Наистина ли използването на бързи DC станции вреди на вашата батерия?

  • Нека разгледаме първо как работят този тип станции

Публичните бързи зарядни станции от трето ниво, могат да заредят батерията до 80% в рамките на 30-60 минути в зависимост от превозното средство и температурата на въздуха (при студено време батерията се зарежда по-бавно). Макар и в по-голямата си част зареждането на електромобилите да се извършва в домашни условия, бързите DC станции са изключително полезни за шофьори, които често са на дълъг път и трябва да презаредят батерията в рамките на вече споменатите 30-60 минути.

Зареждането от подобна станция е възможно чрез два вида конектори. Електромобили, които са произведени в Азия са снабдени с така наречения CHAdeMO конектор (Nissan Leaf, Kia Soul EV), докато повечето немски и американски електромобили са снабдени със SAE Combo (CCS) конектор (BMW i3, Chevrolet Bolt EV), като много от станциите от трето ниво поддържат и двата вида конектори. При Tesla нещата са малко по-различни. Автомобилите им са снабдени със специален Tesla конектор, който позволява достъп до бързите Supercharger станции, които са лимитирани за ползване само от превозни средства на Tesla. И все пак собствениците на електромобил Tesla могат да зареждат и на всички останали бързи зарядни станции посредством адаптер.

При зареждане в домашни условия променливият ток (AC) е преобразуван в прав (DC) от самия електромобил, но при зареждане от бърза зарядна станция, електромобилът приема директно прав ток. Това позволява зареждането да става по-бързо. Станцията кореспондира с превозното средство към което е свързана и получава информация за статуса на зареждане и доставя необходимото количество енергия. Станцията регулира потока от мощност, така че да не повреди зарядната система или батерията на електромобила.

След като зареждането е стартирано и батерията е достатъчно загрята, потокът от електричество се увеличава до максималния възможен за конкретното превозно средство. Станцията ще поддържа тези нива на заряд възможно най-дълго, макар и да е възможно скоростта да падне, ако електромобилът подаде подобна индикация към станцията. При достигане на определено ниво от капацитета на батерията (обикновено 80%), мощността пада до степен еквивалентна на зареждане със станция от второ ниво.

  • Ефект от честото използване на бързозарядна станция

Приетото твърдение в индустрията е, че бързото зареждане води до по-бързо намаляване на капацитета на батерията. Въпреки това, проучване водено от Националната Лаборатория на Айдахо (INL) е стигнала до заключение, че животът на батерията може да бъде повлиян от бързозарядна станция, когато даден електромобил се зарежда единствено от зарядна станция от трето ниво (нещо, което почти няма как да се случи).

От INL направили тест с четири електромобила Nissan Leaf, модел 2012 година, които били карани и зареждани два пъти дневно. Два от автомобилите били зареждани от 240 V зарядна станция (от второ ниво), каквато обичайно се използва в гаража за домашно зареждане, докато другите две коли били зареждани единствено от станции от трето ниво. Електромобилите били карани при еднакви условия и минавали по сходен маршрут ежедневно. Капацитетът на батериите бил тестван на всеки 10,000 мили.

След като и четирите електромобила изминали 50,000 мили, зарежданите единствено от станции от второ ниво били изгубили 23% от началния капацитет на батерията, докато зарежданите на бързозарядни станции изгубили 27%. 

Хубаво е да се отбележи, че по-голямата част от едногодишния тест е бил проведен при изключително високи температури, което допълнително влияе на живота на батерията.

Зареждането на бърза DC станция може да има ефект върху живота на батерията, но този ефект е изключително минимален, особено ако този вид станции не са единствения начин за зареждане на електрическото превозно средство.

Допълнително по темата:
Какво трябва да знаем за станциите предлагащи бързо зареждане?

Какъв живот имат батериите на електромобилите?