Моята количка

Общо
0 продукт продукта
0.00лв.
Продължи с пазаруването

Какъв трябва да е оптималният пробег на един електромобил?

Какъв трябва да е оптималният пробег на един електромобил?

Има много дискусии на тема “Какъв пробег трябва да може да предлага един електромобил?” Идеята, че електрическите превозни средства (ЕПС), трябва да могат да предлагат същия пробег, като задвижваните от горива автомобили не е особено правилна, нека разгледаме защо е така. 

Начин за смятане на това, дали пробегът е достатъчен се прави, като се посочи разстоянието, което един водач изминава преди да спре за почивка плюс 20%. Например, шофьор, който ще измине 150 километра преди да направи пауза за почивка се нуждае от ЕПС с пробег от около 180 километра с едно зареждане (150 + 20%). Този принцип се основава на простата идея, че зареждането на превозното средство по време на пътуване не трябва да прави пътуването по-дълго, отколкото би било без такова зареждане. Ако шофьор на електрическо превозно средство трябва да спира по-често и за по-дълго от водач на автомобил с течно гориво, това би добавило време за пътуването му. Ако водачът обикновено спира след 150 километра за почивка, тогава, когато шофира с електрическо превозно средство и го включи в зарядно след като измине тези 150 километра, той на практика не е загубил време. Ако обикновено спира за 25 минути, то това време е напълно достатъчно за да зареди батерията и тогава, отново, не е загубил време. Следователно електрическите превозни средства с пробег от 180 километра трябва да са задоволителни за този водач.

Нито един водач на ЕПС обаче не иска да пристигне на зарядна станция с празна батерия, така че пробегът от 150 километра не би бил достатъчен и тези 20% ще влязат точно тогава в употреба. Също така естеството на зареждането е такова, че когато батерията е заредена на 80%, за да се избегне повреда на батерията, скоростта на зареждане трябва да бъде значително намалена. Използването на бързо зарядно DC устройство, за зареждане от, да речем  20%, до 80%, е доста добра опция. В този диапазон мощността с която се зарежда електромобилът е в повечето случаи 50 kW, след това нивото на заряда намалява до едва 6 kW и така отнема много повече време до достигане на пълните 100%. Така че това е още една причина да имате поне 20% повече от 150-те километра, тъй като на зареждащата станция лесно ще заредите само 80% от капацитета и така само 80% от пълния пробег ще бъде на разположение за следващия етап от пътуването.

Това води до заключението, че максималният пробег, който едно електрическо превозно средство изисква, е някъде между 200 и 230 километра. Това позволява достатъчен пробег на 80% от пълното зареждане, а също така, оставя и нещо в резерв.

Най-тежката част в един електромобил

Батерията в електрическо превозно средство е най-тежкият и скъп компонент. За да се постигне максимална енергийна ефективност, батерията не трябва да е по-голяма от необходимото. За някои хора е лоша черта винаги да приравняват по-голям с по-добър и да мислят „батерията ми е по-голяма от вашата батерия“, сякаш това е добродетел. При електромобилите понякога по-малко, означава повече. По-малка батерия прави цената на автомобила по-ниска, отколкото би била. Освен това прави по-малко теглото, което позволява подобряване на работата и по-голяма енергийна ефективност. По-малката батерия също означава по-бързо време за зареждане до известна степен. При батерията с капацитет от 80 kWh би отнело два пъти повече време за зареждане, в сравнение с 40 kWh. 

Колко път могат да изминат шофьорите, преди да им е необходима почивка?

Това, което обсъждахме досега, в основата си зависи предимно от шофьора и неговите навици при изминаване на по-големи разстояния. След като обсъдихме това с някои хора, те отхвърлят идеята ни, че водачите обикновено спират след около 150 километра. Твърдения от типа: “Изминавам над 400 километра преди да се нуждая от каквато и да е почивка”, ни накара да потърсим проучване по този въпрос. За наше щастие чужд блог за електромобили вече беше свършил тази работа. Ето какво показва проучването:

Проучването не е било толкова мащабно, колкото се надявахме, като повечето от анкетираните са от Европа. Разстоянията и навиците на шофиране в Северна Америка например, са такива, че според нас вероятно щяха да наклонят везните в друга посока. Това предположение не е изцяло правилно, тъй като анкетираните от Северна Америка (колкото и малко да са били), са избрали приблизително същото време за шофиране като тези от Европа.

Броят на анкетираните, избрали 50 мили (80 км) като максимален показател, който биха изминали без почивка, е 15,25%.

100 мили (160 км) са посочили 37,29%.

Комбинацията на тези две групи, които не биха изминали над 160 километра без да вземат почивка, представлява 52,54% от анкетираните.

Следователно изискването за пробег на повече от половината от всички шофьори е само 120 мили (190 км).

Друг показател е времето за зареждане

Броят на анкетираните, избрали до 15 минути, като време за почивка е 45,76%.

Изборът между 16 и 30 минути е 40.68%.

С настоящото време за бързо DC зареждане, което е между 20 и 30 минути, 54,24% от хората биха го намерили за приемливо, тъй като отнема толкова, колкото в повечето случаи им трябва за да си починат.

За 45,76%, които искат да спрат само за 15 минути ще трябва да изчакат зарядните станции с мощност 150 kW и 350 kW да станат по-масови.

Шофьорите, избрали 150 мили (240 км), са 28,81%. Комбинирането им с предишната група създава група от 81,35% от анкетираните, които биха спрели след 150 мили или по-малко. Останалите анкетирани са само 18,65%, които биха изминали повече от 150 мили без да спират.

Следователно изискването за пробег от повече от 80% от всички водачи е само 180 мили (290 км), тъй като 150 мили плюс 20% са 180 мили.

Заключение

Връщайки се към първоначалната ни идея, и добавяйки информацията от направеното проучване, 150 мили плюс 20% са 180 мили (290 км), следователно голяма част от хората изискват пробег от не повече от 290 километра от своето електрическо превозно средство. 

За по-малката част - 18,65% има превозни средства с по-голям пробег. Следователно ние вече имаме електромобили с достатъчен пробег за всички. Нещото, което ни липсва, на някои места са бързите зарядни устройства по магистралите, които позволяват на хората да спират на всеки 150 километра и да зареждат. Можете да направите изчисление по посочената по-горе формула и да прецените кой електромобил би ви свършил най-добра работа от секцията с детайлна информация на EV Point.