Какво е необходимо за да станат електромобилите по-масови?

Скорошни демонстрации от приблизително 1.5 милиона студенти в над 100 страни, показват нарастващи нива на обществена загриженост относно промяната в климата. Транспортният сектор представлява около 24% от емисиите на въглероден диоксид в световен мащаб, а този факт принуждава автомобилните производители все по-сериозно да поглеждат към начини за намаляване на въглеродните емисии.
Глобалните продажби на електрически превозни средства (ЕПС) надхвърлиха 2 милиона бройки през 2018 година, спрямо само няколко хиляди през 2010 година. Отрасловите анализатори прогнозират ускоряване на този растеж, като електрическите превозни средства се очаква да представляват 57% от всички продажби на пътнически превозни средства от 2040 година. По това време 30% от световния паркинг, ще бъде от ЕПС. Графиката по-долу, показва очакванията за продажба на ЕПС до 2040 година в различните пазари по света.
Основна година за електромобилите беше 2018, като тогава в световен мащаб са били продадени над 2.1 милиона бройки. В момента Китай е лидер на пазара за пета поредна година с дял от 55.5% в Азиатско-Тихоокеанския регион, който представлява 60.3% от световния пазара, а Европа е на второ място с 22.0%. Тази тенденция се очаква да продължи през 2019 година с прогнози за продажби на 2.8 милиона ЕПС (68% ще бъдат изцяло електрически и 32% plug-in хибриди), което ще представлява 3% дял от общия пазар на леки автомобили.
20-годишната времева рамка на горните прогнози на пръв поглед може да не изглежда амбициозна, но преобразуването на задвижването на автомобила изисква производителите да внесат огромни промени в своите операции. Тази статия разглежда как пазарните изисквания за повишена мощност и ефективност са движещи сили за иновации в тези технологии при електрическите превозни средства, и как тези разработки представляват нови предизвикателства за тестване и интегриране по време на производството.
Предвид все по-строгите глобални регулации за вредните емисии, производителите на автомобили правят трансформационни промени в своите операции и много от тях поеха агресивни ангажименти за намаляване на въглеродните емисии чрез увеличаване на асортимента си от електрически превозни средства.
Tesla е настоящият лидер на пазара, заедно с китайския автомобилен производител, BYD, като те, и много други производители са готови да пуснат своите продукти на този все по-конкурентен пазар.
Например, Volkswagen Group, чиито марки включват Audi, Porsche, Bentley и др., планира да увеличи нивата на световно производство и продуктовите опции на своите електрически превозни средства, като има за цел да пусне 70 изцяло електрически модела през следващите 10 години, като очакваните продажби са за 22 милиони превозни средства. По този начин групата планира да намали нивата на вредни емисии от своите превозни средства до 2030 година с 40% в сравнение с нивата от 2015 г. Изпълнителният директор на VW Group, Herbert Diess, е цитиран, че автомобилният производител се ангажира да стане напълно въглеродно неутрален през всичките си операции до 2050 година.
Преди да отговорим на въпроса, “Какво е необходимо за да станат електромобилите по-масови?”, нека да обясним и разликата между изцяло електрическите превозни средства и Plug-in хибридите.
Така наречените BEVs (от английски - battery electric vehicles) са електрически превозни средства захранвани от батерия и задвижвани единствено от електрически мотор. При тях няма двигател с вътрешно горене, който да отговаря за задвижването на автомобила. Интересна технология при този тип ЕПС е, че при спиране електрическият мотор може да служи като генератор и да зарежда батерията, като превръща кинетичната енергия в електрическа.
При PHEV (Plug-in hybrid electric vehicle) двигателят с вътрешно горене остава основният задвижващ елемент. Тук отново има електрически мотор, но неговата роля е ограничена до това да подобрява цялостната ефективност. Предвид ограничената роля на електромотора, в този тип автомобили се поставят батерии с по-малък капацитет.
И двата типа електрически превозни средства са изминали дълъг технологичен път, докато стигнат нивата на продажби към днешна дата. Задоволяването на нуждите на потребителите е основна цел на електрическата мобилност. Какво обаче им липсва за да станат по-масови?
Нека погледнем от техническата част на нещата.
Както при изцяло електрическите превозни средства, така и при PHEV, батерията снабдява с ток компоненти с високо напрежение в системата, които отговарят за електрическото захранване на автомобила. Инверторът и DC-DC преобразувателят са ключови под-компоненти с високо напрежение в двата типа превозни средства. Инверторът преобразува правия ток от батерията в трифазен променлив ток, който е необходим за електрическия мотор. Преобразувателят DC-DC, преобразува високото напрежение, генерирано от електромотора, (по време на спиране, например), в типичното напрежение на батерията - обикновено 12 или 20 волта.
Инверторът, DC-DC преобразувателят и батерията са ключови части от задвижващия механизъм, всеки от които представя уникални дизайнерски предизвикателства и изисква специфични подходи за тестване по време на производството.
Наскоро в нашия блог разгледахме иновативните електрически мотори на Magnax, които предлагат по-добри параметри и се нуждаят от по-малко материал за изработка. Открития от подобен тип в посока увеличаване на ефикасността, са изключително важни за постигането на повече с по-малко. Повече мощност, по-голям пробег или по-бързо зареждане за сметка на по-ниски производствени разходи, биха направили електромобилите по-конкурентни ценово и по-достъпни за масовия потребител.
Ако това е основното движещо ядро от компоненти, отговорно за техническото развитие на самите електромобили, то нека погледнем какво трябва да се промени и във външната среда?
Извън самия автомобил, зарядните станции са жизненоважен фактор за растежа на пазара на ЕПС, като разбирането на нуждите и поведението на водачите е ключово. Стотици нови станции се пускат в експлоатация всеки ден в световен мащаб, като вече има и доста апликации за смартфони, които дават пълна информация за зарядната точка, както, разбира се и нейната локация. Като пример за България можем да дадем нашето приложение, което е достъпно за Android и iOS. Освен пълна информация за всички станции в страната, която се обновява постоянно, приложението предлага безплатно зареждане на конкретни станции за всички потребители.
Съвсем доскоро пробег от над 150 километра с едно зареждане беше смятан за изключително постижение, а в момента на пазара имаме масови електромобили с пробег от над 300 километра. Пазарът на електрически превозни средства бележи значителен ръст и започва да привлича разнообразни социални групи. Търсенето на по-нови, по-мощни и по-ефективни електромобили ще тласне технологичното развитие до нови върхове.