Има ли търсене на електромобили?
Ако има нещо, около което всички производители на автомобили могат да се обединят, това е тезата, че никой не иска да се сдобие с електромобил. През юни, когато директорът по развитие на BMW, Клаус Фрьолих каза, “Няма реално търсене от нашите клиенти за електромобили”, се получи доста неловко в пресата, защото иронично, това изявление дойде на събитие на което BMW обявиха планове за производство на нови 25 електрически модела до 2025 година. Доста странно е, че и други големи производители са на подобно мнение. Но има ли шанс членовете на индустрията да са с грешни очаквания (също както са били скептично настроени към коланите за безопасност, въздушните възглавници и катализаторите)?
Спокойно можем да кажем, че не е имало търсене и за смартфоните, докато производителите не ги направиха лесно достъпни на пазара и започнаха да ги рекламират.
Скорошно проучване на Consumer Reports (CR) и съюзът на заинтересованите учени (UCS), откри, че 63 процента от бъдещите купувачи на автомобили в САЩ имат все пак някакъв интерес към електрическите превозни средства (ЕПС). Проучването обхваща 1,659 възрастни, които обмислят покупка или лизинг на нова или вече използвана кола в следващите две години.
Очевидно, BMW и другите автомобилни производители не са говорили с тези хора, защото 31 процента от тях заявяват, че покупка на електромобил влиза в плановете им за следващ автомобил, а 27 процента биха помислили в бъдещ момент за ЕПС. 5 процента от запитаните твърдят, че със сигурност ще закупят електромобил. Ако значителен брой от тази последна група последва своите заявени планове, това ще бъде огромна стъпка напред, тъй като продажбите на ЕПС представляват около 2 процента от покупките на нови автомобили в САЩ през 2018 г.
Възможно ли е, че не купувачите на автомобили, а производителите и техните търговци да проявяват липса на интерес? „Автомобилните производители и дилърите не са положили почти никакви усилия за да продават електрически автомобили в САЩ и въпреки това това, проучване показва, че американците имат голям интерес към тях“, казва Шанън Бейкър-Бранстетър, мениджър на отдел автомобили и енергийна политика за Consumer Reports. „Купувачите от целия икономически спектър се интересуват от електрически автомобили, но производителите и дилърите не предоставят на потребителите достатъчно информация и разнообразие, за да отговорят на това търсене.“
„С нарастването на пазара на електрически превозни средства все повече шофьори виждат електромобилите като реалистичен вариант“, казва Дейвид Райхмут, старши инженер по програмата „Чисти превозни средства“ в UCS. „Бъдещето е електрическо и това ще доведе до реални ползи за шофьорите, въздуха, който дишаме и климата.”