Мерки за сигурност - новите електромобили ще трябва да бъдат оборудвани с устройства издаващи звук
Ново правило на ЕС задължава използването на акустична система за предупреждение (Acoustic Vehicle Alert System - AVAS) за всички електрически превозни средства на четири колела. AVAS трябва да дава звукова индикация, ако колата се движи със скорост до 19 км/ч. или назад.
Всъщност много електромобили, които вече са на пазара имат AVAS, но системата при тях позволява тя да бъде деактивирана или поставена в режим пауза. Всички нови електромобили, независимо от модела, са задължени да имат тази система, като възможността за пауза или деактивация трябва да бъде премахната. Регламентът влезе в сила от 1-ви юли 2019 година.
Благотворителната организация “Кучета Водачи” във Великобритания приветства наложените промени, като изтъкна, че електромобилите трябва да издават звук независимо с каква скорост се движат.
- BBC Radio 5 Live пуснаха Туит, който показва как би звучала системата AVAS:
— BBC Radio 5 Live (@bbc5live) 30 юни 2019 г.
- От Jaguar също представиха AVAS през 2018 с това видео:
В Съединените щати, автомобилните производители имат срок до септември 2020 година да въведат тяхна собствена звукова система за предпазване на пешеходците в новите електромобили. Това правило ще важи за електрическите автомобили и хибридите и ще важи до по-висока скорост спрямо ЕС - 30 км/ч.
Не всички производители са интегрирали подобна система към момента, дори от Tesla не са представили нищо в тази насока.
В същото време електрическите бусове на градския транспорт в Лондон се сблъскват със същия проблем. Електрическите бусове в мрежата на градския транспорт работят с изкуствен звук, но жителите на града не са много впечатлени и описват звуците, като бълбукащ шум, който намират за много неприятен.
Джон Уелсман от Кучета Водачи описва звука, като наподобяващ на “космически кораб”:
“Този звук се усеща, все едно някой пуска балончета през тръба. Също има звук, който наподобява на индикация за получен имейл, а звукът се увеличава или намалява в зависимост от скоростта на превозното средство. Това е много дразнещо”.
Най-често мненията са сходни с това на Джон Уелсман. Според голяма част от запитаните граждани, по-добре би било ако се запишат звуци близки до тези на старите, конвенционални бусове.
Фил Дзикий от Electrek направи следния коментар:
Не изглежда, че ще бъде намерено лесно решение на този проблем. Макар и да разбирам нуждата за индикиране на пешеходците, особено за тези със зрителни увреждания, съм скептично настроен какъв ефект всъщност би имало подобно решение в бъдещ аспект. Особено, като се вземе предвид, че производителите ще бъдат свободни сами да си изберат конкретния звук, който ЕПС ще издава.
Много конвенционални автомобили издават много слаб шум, но няма да попаднат под рестрикциите на закона. Причината по-високите скорости да не бъдат придружени с изкуствен звук е, че така или иначе шумът от вятъра и гумите при тези условия е по-висок.
В бъдеще, когато електромобилите станат още по-масови, само си представете какво би представлявало тръгването от някой светофар на голяма група от ЕПС, всяко с различен звук. А ако добавим и звука на електрическите бусове в този микс? Определено ще има момент на “проба-грешка” с тези регулации, докато се избистрят нещата.