Първият електромобил с вградени соларни панели - Lightyear One
Създаването на соларен електромобил винаги е изглеждало, като мисия невъзможна, поради недостатъчното пространство за разположение на панелите. Дори и при успешно позициониране на соларните елементи, идваше проблем с теглото на електромобила. Изглежда от Lightyear са намерили решения на тези проблеми.
Лекс Хоефслоот, изпълнителен директор на Lightyear коментира на представянето:
“Този момент представлява нова ера за шофирането. Две години в мечети, мисли и работа ни доведоха до това важно събитие, което е гигантски скок към постигането на нашата мисия - да направим чистата мобилност достъпна за всички."
- Снимки на прототипа, които бяха пуснати днес:
Както виждате, Lightyear One има изключително аеродинамичен дизайн. Компанията се е фокусирала върху ефикасност, постигната благодарение на познанията им придобити в състезанията от Solar Challenge.
Хоефслоот добави:
“Нашата цел бе създаването на ултра-ефикасен електромобил. От една страна това ще доведе до невероятен пробег от 720 километра (WLTP) със сравнително малка батерия, а от друга - ще позволи зареждане от слънцето. Ниската консумация на енергия означава, че само от соларно зареждане, електромобилът ще генерира около 20,000 километра пробег на годишна база. Освен това всички зарядни опции стават по-ефективни, защото получавате много по-голям пробег от заредената мощност. Можете да заредите до 400 километра за една нощ с обикновен 230V контакт. Това е страхотно за по-дългите пътувания, защото няма да се нуждаете от специална зарядна инфраструктура.”
Електромобилът е пет местен, със задвижване на всяко едно от колелата, като мощността на електромотора не е обявена все още. Очаква се да не е много мощен - ускорение от 0 до 100 км/ч. трябва да отнема около 10 секунди.
Капацитетът на батерията също не е потвърден все още, но така или иначе това не е най-интересната характеристика на електромобила.
По-интересното е, че според техните твърдения, соларното зареждане ще се случва благодарение на соларни клетки в самите панели.
“За разлика от конвенционалните соларни панели, нашите клетки функционират независимо. Това означава, че дори и част от покрива да е на сянка, останалите клетки ще продължат ефективно за събират слънчева енергия. Всъщност нашите соларни панели предоставят 20% повече енергия от традиционните.”
Изложената информация сочи, че зареждането със слънчева енергия, може да предоставя около 12 километра пробег на час, което може да не звучи, като много, но ще бъде невероятно ако е истина.
Електрическото превозно средство ще разполага с вградено зарядно, което позволява зареждане до 22 kW със станция от второ ниво и до 60 kW при бързо DC зареждане от трето ниво.
Очакваната цена с включени данъци е €149,000.
Доставките на Lightyear One се очаква да започнат през 2021 година, като от компанията предупреждават, че първите 100 бройки вече са резервирани.
Поглед отстрани
Неутралната гледна точка на Фред Ламбърт от Electrek:
Това би бил много интересен електромобил, ако твърденията на компанията производител за ефикасност и соларно зареждане са верни.
Ако приемем, че добавянето на 12 километра на час само от слънчева енергия е вярно, то това означава, че ако например пътят до работното ви място е 30 километра и паркирате за осем часа, вие ще имате достатъчно соларна енергия за да се върнете обратно без да се налага да използвате зарядна станция. Това би било много готино, но нека първо получим потвърждение за ефикасността на електромобила.
Факт е, че покривът на една къща винаги ще бъде по-доброто място за генериране на слънчева енергия спрямо тавана на автомобил. Имайки предвид цената на превозното средство (€149,000), може би ще е по-добре да закупите по-евтин електромобил и да инсталирате соларна система на покрива на къщата ви. Освен, че ще карате с изцяло зелена енергия, вашият дом също ще използва електричество произведено от слънцето.
Ясно е, че този електромобил не е по джоба на много хора, но все пак си мисля, че проектът си заслужава и вероятно ще подтикне към създаване на все повече соларни електромобили.
Вие какво мислите?